Pęczotto z burakiem na białym winie - Dietetyk Wojtek Buczak - konsultacje dietetyczne w Lublinie

Dietetyk Wojtek Buczak

Pęczotto z burakiem na białym winie

Buraki – niedoceniane warzywa, które kryją w sobie mnóstwo właściwości zdrowotnych. 
Oto 7 powodów, dla których warto je jeść:
1) zawarta w nich betaina usprawnia funkcjonowanie wątroby, wspomaga przemianę materii i usuwanie szkodliwych toksyn z organizmu
2) zawierają autocyjany, które działają przeciwzapalnie i neutralizują wolne rodniki wykazując właściwości przeciwnowotworowe
3) są produktem alkalizującym – pomagają zachować równowagę kwasowo – zasadową
4) dzięki zawartych w nich azotanach poprawiają wydolność organizmu o kilkanaście procent
5) są bogatym źródłem witaminy A, C, witamin z grupy B, wapnia, sodu, potasu, magnezu, kobaltu, miedzi i kwasu foliowego które wspomagają odporność organizmu
6) łagodzą objawy związane z menopauzą – zapobiegają osteoporozie, wspomagają pracę serca, obniżają ciśnienie krwi i łagodzą uderzenia gorąca
7) obniżają poziom złego cholesterolu, zmniejszają ryzyko powstawania miażdżycy, zawału serca, wylewu krwi do mózgu, choroby Alzheimera, ograniczają powtarzające się migreny

Poniżej jedna z moich propozycji na przygotowanie tych wartościowych warzyw:

🔸 Składniki:
+ 100g piersi z kurczaka (lub indyka)
+ 50g kaszy pęczak
+ 2 średniej buraki (180-200g) – można użyć gotowych, hermetycznie pakowanych
+ 80ml białego wina wytrawnego 
+ 200ml bulionu warzywnego (gotujemy pęczek włoszczyzny w wodzie)
+ 1 cebula
+ 1 por
+ łyżeczka suszonego tymianku
+ pół pęczka natki pietruszki
+ pieprz
+ sól morska
+ 10g (łyżka) oliwy

🔸 Wartości odżywcze:
Kcal: 435,0
Białko: 28,9 g
Węglowodany: 52,3 g
Tłuszcze: 12,4 g

🔸 Przygotowanie:
Na oliwie podsmaż przez chwilę suchą kaszę, dodaj posiekaną cebulę, pora i suszony tymianek, całość smaż przez około 3 min
Przesuń wszystko na bok patelni i na powstałym miejscu usmaż pokrojone mięso, przyprawione wcześniej pieprzem i solą morską
Wymieszaj wszystkie składniki i wlej białe wino
Poczekaj aż wino odparuje i dodaj pokrojone buraki
(już podgotowane lub gotowe), podlej bulionem
Przykryj i gotuj około 20-25 min, (w razie potrzeby podlewaj wodą)
Gotowe danie posyp obficie posiekaną natką pietruszki

Wojciech Buczak Instytut Zdrowego Odżywiania

Wojtek Buczak - Gym Manager, Dietetyk i Trener Personalny w Lublinie. Oferuję indywidualną i kompleksową opiekę. Zajmuje się układaniem jadłospisów i planowaniem treningów. (O mnie)

Umów pierwszą konsultację

Kontakt

Newsletter
* Zapisując się na newsletter będziesz otrzymywał informacje na temat nowych ciekawych postów.

© Copyrights 2019 | Dietetyk WojtekBuczak.pl